Sokan nem is tudják, hogy ha úgy gugliznak a neten, hogy közben be vannak jelentkezve a Google Fiókjukba, a kereső alapértelmezésben elmenti a kereséseiket, valamint regisztrálja, hogy a találatok közül melyek voltak azok, amelyeket megtekintésre érdemesnek gondoltak. A nyilvánvaló cél ugyebár, hogy minél inkább személyre szabott, avagy ízlésünkre való, érdeklődési körünknek megfelelő találatokra akadjunk.

Az ízlésen és érdeklődésen túl egyebeket is, például politikai beállítottságunkat, pártszimpátiánkat, vallási hovatartozásunkat is említhetnénk, és éppen ezekben rejlik a személyre szabott keresésnek az a nem túl imponáló sajátossága, amellyel az utóbbi időben több írás, így például Phil Bradley egy blogbejegyzése, valamint egy nemrég megjelent könyv is foglalkozik. Amiről szó van, az a megerősítési torzítás, angolul “confirmation bias” jelensége, amely közelebbről az embernek arra a hajlamára utal, hogy olyan forrásokból szerezze be információit, amelyek megerősítik előzetes hipotéziseit. A keresőmotor, amelytől azt várnánk, hogy mindenkinek mindenhol ugyanazokat a találatokat hozza, a személyre szabottság révén eme hajlam kiszolgálására szegődik. Olyan ez, ahogy a fent említett (pontosabban belinkelt), Eli Pariser által írt The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You című műről megjelentetett kritikájában a The New York Review of Books cikkírója a szerzőt idézve találóan megjegyzi, mintha egy enciklopédiát ugyanannál a témánál fellapozva, mindenki más és más tartalmú szócikket találna. A szerző felteszi, hogy a keresési relevancia növelésére törekvő fejlesztés “jótéteményeként” ugyancsak más találati halmazt hoz, ha egy környezetvédő aktivista keresgél a weben a klímaváltozásra vonatkozó információk után, mint ha egy olajcég igazgatója teszi ugyanezt.

Jó hír, hogy a szolgáltatás kikapcsolható. Ennek módja nem olyan egyszerű. A találati oldal alján jó esetben, de valami okból kifolyólag nem mindenkor, megjelenik egy “Személyre szabott beállítások megtekintése” link:

Innen eljutunk egy oldalra, ahol a következő információt találjuk: “Ha lehetséges, a(z) Google személyre szabja a keresési eredményeket az Ön tartózkodási helye és/vagy a közelmúltbeli keresési tevékenysége alapján. Ha bejelentkezett Google Fiókjába, akár még relevánsabb és hasznosabb találatokat kaphat a következők alapján: internetes előzmények”. Az “internetes előzmények” egy link, erre kattintva jutunk el arra az oldalra, ahol kezdeményezhetjük a szolgáltatás szüneteltetését:

Érdemes amúgy megnéznünk, hova, milyen találatokhoz jutunk egy-egy keresés során a személyre szabás kiiktatásával. Phil Bradley tippje, hogy a keresési URL végére biggyesztett “&pws=0” kóddal kikapcsolhatjuk a szolgáltatást. Egy másik javaslat, szintén tőle, hogy az ugyancsak alapértelmezett, IP-cím alapú, a kereső tartózkodási helyével kapcsolatos találatokat előnyben részesítő keresés kiküszöbölésére használjuk a következő webcímet http://www.google.com/ncr (az NRC jelentése: “no country redirect”).